Anul scolar nu incepe la cabinetul medicului de familie

Stiri

LIMITAREA INFECTIEI CU SARS COV-2
o uriașă provocare a sezonului școlar 2020-2021 pentru Medicina de Familie

 În contextul pandemiei cu SARS Cov-2, debutul anului școlar 2020-2021  este  o mare provocare mare nu doar pentru populație, cadre didactice și autorități ci si  pentru medicii de familie.

Societatea Națională de Medicina Familiei, la solicitarea membrilor săi, a făcut o analiză a principalelor probleme care pot să apară în această perioadă și a stabilit o serie de propuneri pentru preîntâmpinarea lor și pentru diminuarea riscurilor atât pentru profesioniști cât și pentru pacienți.

Toamna reprezintă sezonul cu o incidență crescută a virozelor respiratorii și de debut a infecțiilor gripale. În acest an ne confruntăm, suplimentar, cu o transmitere comunitară crescută a infecției cu SARS COV2. În plus, începerea anului școlar implică o intensă activitate birocratică medicală. Se cer avize, scutiri, adeverințe, dosare medicale etc. și se aglomerează activitatea la cabinete pentru obținerea acestor acte medicale.

În consecință, SNMF prezintă o serie de măsuri specifice pentru a încerca limitarea răspândirii infecției cu SARS Cov-2 în contextul începerii anului școlar.

PROPUNERI

 MĂSURI PROPUSE DE COMUNITATEA MEDICILOR DE FAMILIE

  1. RESPONSABILIZAREA ȘI IMPLICAREA FAMILIEI

SCOP

  • identificarea precoce, în familie, a copiilor cu semne de afecțiuni respiratorii acute și izolarea acestora la domiciliu.

MOTIVARE

  • toamna reprezintă sezonul cu o incidență crescută a virozelor respiratorii și de debut a infecțiilor gripale;
  • suplimentar, în acest an ne confruntăm cu o transmitere comunitară crescută a infecției cu SARS COV2
  • nu există criterii clinice validate științific de diferențiere clinica certă între infecția COVID 19, gripă și virozele sezoniere; prezența în școală și ulterior în sălile de așteptare de la cabinetele de medicina de familie, a elevilor cu oricare dintre afecțiunile enunțate reprezintă un risc semnificativ pentru răspândirea acestor boli, inclusiv a infectiei cu SARS COV 2.

MODALITATE DE IMPLEMENTARE

  • Distribuirea de materiale cu informații clare, scurte și precise către părinți privind identificarea precoce a semnelor de infecții respiratorii (media, afișaj, instrucțiuni scrise oferite de școli, instruirea directă de către învățători și diriginți);
  • Instruirea părintelui în școala, prin intermediul media, cabinete, cu privire la atitudinea de urmat: copilul va fi reținut la domiciliu chiar și la semne minore de boală și medicul de familie va fi contactat telefonic .
  1. RENUNȚAREA LA BIROCRAȚIA SPECIFICĂ ÎNCEPUTULUI DE AN ȘCOLAR:

SCOP

  • limitarea prezentării la cabinetele medicilor pentru demersuri birocratice care suportă amânare și pentru care este dificil de realizat o programare fără a afecta îngrijirea persoanelor care se prezintă pentru starea de boală

 MOTIVARE

  • context epidemiologic particular în acest an;
  • adresabilitate crescută a pacienților cu boli cronice care trebuie să limiteze semnificativ accesarea serviciilor de sănătate secundare sau terțiare;
  • număr crescut de prezentări la cabinet, atestat de experiența anilor trecuți, a pacienților elevi care solicita diverse documente.

MODALITATE DE IMPLEMENTARE

Se renunță la eliberarea:

  • adeverințelor medicale care să ateste capacitatea copilului de a participa la orele de sport. Vor fi solicitate medicilor de familie doar adeverințe care atestă încadrarea într-o categorie scutită de efort fizic;
  • aviz epidemiologic pentru (re)intrarea în colectivitate;
  • fișa de vaccinări;
  • adeverințe de boli cronice pentru părinți! (deși nu există această cerință în legislație, anumite școli și licee solicită astfel de documente);
  • adeverință medicală pentru înscrierea în colectivitate (deși este nevoie de acest document numai la intrarea într-un nou ciclu de învățământ, unele unități școlare solicită pentru toți elevii un astfel de document,  care are doua pagini și presupune examen clinic complet pe aparate și sisteme, înregistrarea greutății, înălțimii, TA etc.)

Utilizarea mijloacelor de comunicare la distanță în situația în care școala solicită anumite documente pe care medicul de familie le eliberează, comunicare între medic de familie, școală și părinte.

  1. ALTE PROPUNERI
  • REDIRECȚIONAREA FONDURILOR DIN PROGRAME SOCIALE

Propunem transformarea programului CORNUL ȘI LAPTELE într-un program de tip MASCA ȘI DEZINFECTANTUL, astfel încât fondurile deja prevăzute în buget să fie cheltuite mai eficient și mai riguros, pe lângă fondurile necesare pentru investiții specifice perioadei epidemice.

  • VACCINAREA ANTIGRIPALĂ a copiilor de vârstă școlară.

Statul trebuie să introducă gratuitate pentru vaccinarea antigripală a copiilor din colectivitățile școlare.

  • PROCEDURI CLARE PENTRU TESTARE

Elaborarea unei proceduri dedicate și clare privind testarea și managementul copiilor din colectivități suspecți de infecția cu SARS COV-2 (conform definiției de caz).

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații legate de sănătate, urmărește-ne pe Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *